«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г




Название«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г
страница1/26
Дата публикации24.02.2013
Размер3.22 Mb.
ТипДокументы
uchebilka.ru > Журналистика > Документы
  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   26
Министерство образования и науки, молодежи и спорта Украины

ХАРЬКОВСКИЙ НАЦИОНАЛЬНЫЙ УНИВЕРСИТЕТ РАДИОЭЛЕКТРОНИКИ

МАТЕРИАЛЫ 15-го ЮБИЛЕЙНОГО МЕЖДУНАРОДНОГО

МОЛОДЕЖНОГО ФОРУМА

«РАДИОЭЛЕКТРОНИКА И МОЛОДЕЖЬ

В ХХІ веке»

18 – 20 апреля 2011 г.

Том 7

МЕЖДУНАРОДНАЯ КОНФЕРЕНЦИЯ

«КОНКУРЕНТНАЯ РАЗВЕДКА И

УПРАВЛЕНИЕ ЗНАНИЯМИ»

Харьков 2011

15-й Юбилейный Международный молодежный форум «Радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке». Сб. материалов форума. Т.7 . - Харьков: ХНУРЭ. 2011. –с.238

В сборник включены материалы 15-го Юбилейного Международного молодежного форума «Радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке».

Издание подготовлено
^ Кафедрой Социальной информатики (СИ) и

Научно-учебным центром управления знаниями (НУЦ УЗ)

Харьковского национального университета радиоэлектроники (ХНУРЭ)

61166 Украина, Харьков, просп. Ленина, 14

тел.: (057) 7021591

тел.: (057) 7021397

факс: (057) 7021515


E-mail: si@kture.kharkov.ua

innov@kture.kharkov.ua


© Харьковский

национальный университет

радиоэлектроники (ХНУРЭ), 2011

Ноосферные исследования, знаниеориентированые

методы и технологии


^ ON NUCLEAR KNOWLEDGE MANAGEMENT

Dr. Ilina Elena

Swedish Radiation Safety Authority (SSM)

171 16 Stocholm

e-mail: elena.ilina@ssm.se

In the given abstract the process of knowledge management application for knowledge exchange and safety increasing of nuclear sector is considered.
It is known that knowledge management has recently become incredibly popular. Numerous publications claim that knowledge management: aims to improve work activities, manages human resources, is aligned with organisations strategy.

These claims however apply to all management frameworks, not only knowledge management. Each management framework aims at improving work activities; this is the very reason for having management. Work activities always involve people; so human resources need to be managed in all organizations. Finally, all management frameworks need support from top managers and steering boards and must be incorporated into the strategy of concerned organizations. A proper description of knowledge management must address its characteristic hallmarks and explain what makes it different from other frameworks. To do that, it is important to understand the history.

First and foremost, knowledge management has been predetermined by the objective changes in the society. In the second half of the 20th century, individuals and organizations received larger possibilities for communication and information processing due to a rapid development of communication and information technologies. Information activities and communication came to play a significant role and re-shaped all aspects of people’s lives. Engineers and natural research scientists developed information theories that addressed: reliable communication (Hartley, Shannon), measuring information content (Shannon, Kolmogorov), generation of useful information (Harkevich, Chernavsky), making plausible decisions (Jaynes), describing complexity and regulation (Kolmogorov, Ashby, Wiener), etc. In the 1990s the notion of knowledge management was coined and rapidly received a wide popularity. By using the word “knowledge” instead of “information”, the proponents of knowledge management put formal emphasize on goal- directedness and active nature of knowledge management. They created a specific mindset, according to which a pure possessing information is not sufficient; an understanding and active use of information (knowledge) must be in place. Knowledge allows to make plausible decisions, to accomplish goals and to create benefits.

Knowledge management recognized that knowledge is a socially distributed phenomenon embedded in work activities. People create knowledge when they work together in order to accomplish specific goals. Closeness to authentic work activities is another hallmark of knowledge management, in addition to goal-directedness and active nature. To a difference from many other frameworks that are typically imposed from the top, knowledge management is driven rather in the opposite direction – by practitioners who work with the authentic work activities. Knowledge management is truly practitioner driven framework.

In case of nuclear sector, implementation and popularisation of knowledge management is also motivated by new challenges to the safe and economic operation of nuclear power plants due to:

  • rapid changes in technology, workforce, and organizations

  • increased complexity of the nuclear power plants

  • difficulty to foresee and to prepare for sudden changes and failures

  • extensive modernisations of the nuclear power plants

  • power uprates

  • ageing of mechanical components and structures

  • generational exchange of workforce

  • liberalisation of electrical power markets

  • plans to build new nuclear power plants.

All of these challenges are related to information and knowledge and require adoption and further development of knowledge management tools. The older methods do not work.

As a reminder, the older methods were oriented towards human attitudes and behaviours and involved mainly specialists from the social sciences as for example behavioural psychology. They were initiated after the nuclear incidents and accidents in Brown Ferry (1975), TMI (1979) and Chernobyl (1986) and dominated in the peoples’ minds for 2 decades – from the late 1970s to the later 1990s. With time, however, it became apparent that these methods suffered due to over-generalization, scientific vagueness and poor communication with the practitioners. They were applied widely but in fact did not explain much. Furthermore, they resulted in some cases to neglecting of knowledge about authentic work activities, inability to recognize and exploit important knowledge, and in the end - poor integration of involved actors.

Knowledge management is free from psychological explanations. Its peculiar virtue is that it offers an entirely different type of view on organizational performance – a view that does not make a reference to human attitudes, intentions and behaviours. Focus on knowledge helps to understand what it takes to make things done; what work activities, tools, people and resources are required for accomplishing organizational mission and creation benefits. All the orgnaizations do is the manifestation of knowledge. This knowledge, not the human attitudes, is the explanatory factor behind orgnaizational success and mistakes. This approach offers an entirely different type of mindset compared to what was a cultural norm during the period from the 1970s to the 1990s. Knowledge management is now seen as a priority and must be given serious and rigorous attention.

^ INFORMATION TECHNOLOGIES SUPPORT FOR KNOWLEDGE MANAGEMENT IN SOCIAL SERVICES SYSTEMS INOVATION.

Ndabilinde F.J.

Scientific Supervisor-Prof. Solovyova E.A.

Kharkov National University of Radio Electronics

(61166, Kharkov, 14, Lenin Ave., Social Informatics Department,

Tel. (057) 702-15-91),

E-mail: si@kture.kharkov.ua, augustinejac@yahoo.com.

One of the main roles of Information Technology (IT) in Knowledge Management (KM) programs is to accelerate the speed of knowledge collection and dissemination, creation, storage, transfer. KM tools intend to help the processes of collecting and organizing the knowledge of groups of individuals in order to make this knowledge available in a shared base. The objective of this article is to show how KM tools, KM solutions such as intranet systems, Electronic Document Management (EDM), groupware, workflow, artificial intelligence-based systems, Business Intelligence (BI), knowledge map systems, innovation support, competitive intelligence tools and knowledge portals contributes to the processes of social services systems innovations (SSSI).
The innovation of social services systems is the most knowledge-intensive organizational processes. Considering social services systems as any organizations/ institutions such as Health-Care, Financial institutions, soft/hardware-Technical-Organizations, Security Systems, problem-solving oriented systems and researchers…etc their improved performance/productivity is accompanied by the good use of KM tool and KM solutions which are the results of IT. For example, Computerized KMS such as EDM, Data Warehouses (DW) are intended at providing a corporate memory, that is, an explicitly representation of the knowledge and information in an organization (a sort of knowledge base) and mechanisms that improve the sharing and dissemination of knowledge by facilitating interaction and collaboration. KM software is considered to be a kind of software that supports any of the three basic KM processes [1]: generation, codification and transfer. Knowledge Intensive Organizations have realized that a large number of problems are attributed to un-captured and un-shared product and process knowledge, as well as the need to know ‘who knows what’ in the organization, the need for distance collaboration, and the need to capture the knowledge and lessons learned and best practices. These realizations have led to a growing call for knowledge management (KM) [2]. Consider the figure below.



Figure 1- IT support for KM in SSSI overview
CONCLUSION:
An effective use of IT has a greater support for the KM and hence the processes of social services systems innovations. Knowledge items that an organization needs to manage have different forms and content. They include manuals, correspondence with vendors and customers, news, competitor intelligence, and knowledge derived from work processes (e.g. documentation, proposals, project plans, and post-mortem analyses) in different formats (e.g. text, pictures, audio, or video). The amount of information and knowledge in a modern organization that needs to be captured, stored and shared, the geographic distribution of sources and consumers, and the dynamic evolution of information make the use of technology support not an option, but a necessity[2].
REFERENCES


  1. Davenport, T. and Prusak, L. (1998), Working Knowledge: how organizations manage what they know. Boston: HBS Press.[1]

  2. Dr. Mikael L., Dr. Ioana R. Software Systems Support for Knowledge Management Sachin Sinha Project Performance Corporation [2] P1.

  3. Rodrigo B.C., Marta Araújo T.F. Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG) Banco de Desenvolvimento de Minas Gerais (BDMG)-Belo Horizonte, Brazil

  4. William R. K. Knowledge Management and Organizational Learning.

  5. Emmanuel D. A, Nikos K. Information technology support for the knowledge and social processes innovation management. Laboratory of Industrial Management and Information Systems, Department of Mechanical and Aeronautical Engineering, University of Patras, Rion 26500, Greece.


^ СТУДЕНЧЕСКИЙ ТЕХНО-ПАРК, КАК КРЕАТИВНЫЙ КОМПОНЕНТ ДОСУГОВОЙ СРЕДЫ

Алексеева И.А., Кравец Е.В.

Научный руководитель – Смоляр А.Н.

Поволжский государственный университет

телекоммуникаций и информатики

(ул. Л. Толстого, 23, г. Самара, 443010. Телефон 846-333-58-56, www.psati.ru, E-mail: pgati@mail.samtel.ru)

The given work is it is shown that leisure is an and free choice of socially significant roles and sated enough life in a modern information-telecommunicative field. The information-telecommunicative field in a combination to student's techno-parks at universities is important step for "cultivation" of creative youth and represent itself as the creative environment allowing to wake in the student of "creator". Will allow to generate behavioural strategy, and vital, intelligent orientations of students.
ВУЗЫ, вступая в борьбу за рынок образовательных услуг, осваивают психологию современных корпораций, приобретают такие качества как рыночная ориентированность, образовательная логистика, сочетающиеся с новыми ценностными установками. Для современной молодежи приоритетной ценностью является досуг, характеризующийся свободой в выборе форм проведения. Это нашло отражение в тенденциях развития высшего образования. Условия рынка образовательных услуг вынуждают ВУЗЫ предлагать, самые новейшие достижения в организации, как учебного процесса, так и досуга. Досуг студента насыщен, фестивалями, слетами, конкурсами, Досуг - это и свободный выбор общественно-значимых ролей и довольно насыщенная жизнь в современном инфотелекоммуникативном поле. Инфотелекоммуникативное поле в сочетании со студенческими техно-парками при университетах является важным шагом для «взращивания» творческой молодежи и выступают в качестве креативной среды позволяющей разбудить в студенте «творца». Студенческий техно-парк выступает в качестве креативного компонента досуговой среды, предполагающей естественную самоорганизацию субъекта и объекта. Реализуя проекты, студенты с необходимостью самостоятельно включаются в контакты с различными компаниями и предприятиями, происходит активизация поисковых умений. Деятельность учащегося в студенческом техно-парке способствует процессам самоопределения и самоактуализации.

Самоактуализация в досуге принимает значение мотивации для осуществления личностных возможностей, а уровень самоактуализации задаст возможную дальнейшую траекторию профессионального становления.

В век научно-технического прогресса и инновационной политики важно, чтобы из стен ВУЗов выходили не только грамотные специалисты, но и экспериментаторы, изобретатели и новаторы. Области, в которых студенты могут реализовать свой творческий потенциал, весьма обширны:

1. промышленные изобретения, нацеленные на изменение и улучшение производства, как в целом, так и в конкретных областях;

2. информационные технологии, не столь важные в коммерческом смысле, но способствующие научному прогрессу;

3. робототехника и прикладная механика - одни из самых новых и активно развивающихся направлений современной науки.

После обозначения целей немаловажным фактором является выгода реализации данного проекта, и речь идет не только о коммерческой выгоде, хотя ей в проекте отведено не последнее место.

Расходы мог бы покрыть университет, но задача проекта привлечь не только коллектив ВУЗа, но и спонсора, который будет заинтересован в этом проекте. Спонсор может постоянно следить за работой в мастерских, путем организации конкурсов и конференций, польза которых заключается в своевременном подборе рабочих кадров из лучших студентов университета.

Реализуя, свой творческий потенциал, получая внешние толчки к самосовершенствованию (стипендия, грант и т. д.), студент становится более привлекательным для работодателей, который может оценить его труды в долгосрочной перспективе.

Заинтересованность работодателей студентами способствует закреплению за университетом хорошей репутации.

Санитарные нормы: кондиционер (ок. 15000 руб.) + вытяжка (ок. 10000 руб.) = 30000 руб.

Принадлежности: столы (8 шт. – ок. 16 000 руб.) + стулья (6 шт. – ок. 2000 руб.) =

18000 руб.

Время, необходимое для реализации данного проекта без учета поиска спонсора не займет больше месяца.

Персонал, который будет задействован в работе лаборатории, включает в себя руководителя лаборатории, и двух техник-лаборантов.

В помощь студенту также должна прийти интеграция с другими лабораториями, научными отделами.

  1   2   3   4   5   6   7   8   9   ...   26

Добавить документ в свой блог или на сайт

Похожие:

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon15-й Юбилейный Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon17-й Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon18-й Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon17-й Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon16-й Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon17-й Международный молодежный форум «радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке»
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 1 – 3 апреля 2008 г

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon15-й Юбилейный Международный молодежный форум
Социальной информатики приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в конференции «конкурентная разведка и управление...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г iconТезисов доклада
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

«радиоэлектроника и молодежь в ХХІ веке» 18 – 20 апреля 2011 г icon18-й Международный молодежный форум
Харьковский национальный университет радиоэлектроники (хнурэ) приглашает студентов, аспирантов и молодых ученых принять участие в...

Вы можете разместить ссылку на наш сайт:
Школьные материалы


При копировании материала укажите ссылку © 2013
контакты
uchebilka.ru
Главная страница


<